۹/۱۴/۱۳۹۱

کرنولوژی قتل عام ترکان عراق در دوره جمهوریت و پادشاهی

ائتنیک ترک ساکن عراق و مناطق ملی ترک نشین طی حیات خود بارها مورد تعدی، کشتار، سیاست های آسیمیلاسیون، ژنوساید زبانی، تغییر بافت دمگرافی مناطق ملی و .. قرار گرفته اند. در زیر به صورت گذرا کرنولوژی قتل عام های ترکان عراق را مرور می کنیم:  
- قتل عام قاچ قاچ تل عفر (Tal Afar) - در تاریخ 1920
این حادثه به دست انگلیسی ها در عراق صورت گرفته است. 
- قتل عام لاوی (Levi) شهر کرکوک -  در تاریخ 1924
در 4 مه 1924 حرکت اعتراضی که در منطقه مذکور شکل می گیرد با برخورد حاکم وقت به خشونت کشیده شده و بنا به ارقام تاریخی 100 ترک در این قتل عام توسط سربازان کشته می شوند.  
- قتل عام قاوورباغی (Gavurbağı) شهر کرکوک – در تاریخ 1946 
در آن روزهای ترکان عراقی که در شرکت نفت منطقه کار می کردند به علت عدم پرداخت ماهیانه شان اقدام به طلب حقوق خویش کردند که این مسئله به حرکت اعتراضی 3000 ترک مبدل گشته و نیروهای نظامی وقت با خشونت هر چه تمامتر با معترضین برخورد کردند که در نتیجه سب مرگ 16 ترک گشتند.
- اولین قتل عام شهر Tazehurmatu در تاریخ 1979
شهر مذکور اکنون نیز جزء یکی از مهمترین مناطق ترک نشین عراق وابسته به شهر کرکوک می باشد. 
- قتل عام رهبران ترک عراقی در 16 ژانویه 1980
در سال های 1979 کشتار و فشار سیاسی نسبت به رهبران ترک در عراق توسط رژیم بعث فزونی یافته بود. در آن سالها ده ها نیروی سیاسی – فرهنگی، روشنفکران و .. ترک توسط ارگانهای اطلاعاتی عراق مورد آزار و شکنجه واقع شدند. 
- دومین قتل عام Tazehurmatu در تاریخ 25 مارس 1991
- قتل عام آلتین کورپو در 28 مارس 1991
قتل عام Altınkörpü در منطقه ای به همین نام که مابین شهرهای ترک نشین کرکوک و اربیل واقع شده صورت گرفته است. در آن تاریخ ارتش عراق بیش از 100 ترک را قتل عام کرده است. 
- قتل عام اربیل در تاریخ 31 آگوست 1996
در آن سال ها دو گروه کرد به نام های حزب دمکرات کردستان و حزب اتحاد میهنی کردستان در پی کسب اقتدار سیاسی درگیریهائی با هم داشند و سبب روشن شدن جنگ داخلی در منطقه اربیل عراق گشتند. شهرهای زاهو، دهوک و اربیل تحت کنترل حزب دمکرات کردستان و سلیمانیه و مناطق همجوار اربیل تحت کنترل حزب اتحاد میهنی کردستان بود. در آن زمان که اربیل دارای 1 میلیون جمعیت بود 400.000 نفر این جمعیت را ترکان تشکیل می دادند. نیروهای نظامی و مسلح حزب دمکراستان کردستان با همکاری که با نیروهای نظامی دولتی عراق داشتند برای به کنترل درآوردن شهر اربیل و مناطق همجوار وارد شهر شدند که سبب شروع کابوسی وحشتناک در عراق گشت که در این جنگ که هر دو طرف گروه مسلح کرد بودند صدها ترک بدون دفاع به علت حرص و طمع قدرت این دو گروه سیاسی کورد قتل عام شد.
- قتل عام Tuzhurmatu در تاریخ 22 آگوست 2003 
در روز 23 آگوست پس از مسائلی که حول تغییر بافت دمگرافی مناطق ترک نشین و کردستانی کردن مناطق ملی ترک نشین عراق صورت گرفته بود بسیاری از جوانان ترک اقدام خیراخلاقی گروههای به ظاهر سیاسی و مسلح کورد را مورد انتقاد قراردادند که متاسفانه پیشمرگه ها و دیگر گروههای مسلح کرد با گشودن آتش به سمت ترکان معترض سبب کشتار بیش از 10 نفر گشتند. 
- اولین قتل عام تل عفر در 9 سپتامبر 2004 
- دومین قتل عام تل عفر در 21 فوریه 2005
- قتل عام موصول در سپتامبر 2005     
- قتل عام یئن گئجه در 10 مارس 2006
- قتل عام قارا تپه در 4 ژوئن 2006
- قتل عام کرکوک در 13 ژوئن 2006
- قتل عام داقوق  در تاریخ 8 ژوئن 2007
- قتل عام ایمرالی در تاریخ 7 جولای 2007 
- سومین قتل عام Tazehurmatu در تاریخ 3 ژوئن 2009
در این قتل عام یک حادثه از قبل برنامه ریزی شده تروریستی سبب کشتار 80 ترک و زخمی شدن 200 نفر گشت. بنا به منابع موجود گروههای تروریستی کرد عراقی صدها کیلیو بمب و ماده انفجاری را در ماشینی نزدیک مسجدی واقع در منطقه مذکور جاسازی کرده بودند.  
ترجمه آزادی از:
http://tinyurl.com/cgajo66

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر